Mazda vyvinula motor, který bude spalovat benzín, ale fungovat bude jako dieselový agregát. Motor nese název Skyactive-X a ve světě spalovacích motorů půjde doslova o technický unikát!

Jít vlastní cestou
Globální automobilový trh řeší problém ohledně snižování emisí a sází hodně na elektrickou energii, jenže zákazníci zatím příliš elektromobily nekupují. Mazda proto vyvíjí novou generaci benzinových motorů SkyActiv založenou na technologii HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition – vznětové spalování homogenní směsi). Půjde vlastně o benzínové motory s vysokou kompresí, kde se palivo nezapálí svíčkou, ale samo se vznítí pod tlakem, jako je tomu u dieselových motorů. Výhodou tohoto motoru je vyšší kompresní poměr a tedy i točivý moment. Zároveň se zvýší termální efektivita pohonné jednotky, což samozřejmě sníží spotřebu.
Zážehový i vznětový agregát v jednom
Použití principu spalování homogenní směsi benzínu se vzduchem za pomoci samovznícení ve válci je velmi složité. Tato myšlenka rozhodně není nová! Technologií se zabývaly i další světové automobilky, například Mercedes, Volkswagen, či Hyundai. Motory však zatím nebyly uvedeny na trh. Mazda tuto složitou techniku nazývá Spark Controlled Compression Ignition, zkráceně SCCI. K dosažení požadovaných provozních vlastností, jak samotný název napovídá, bude stále zapotřebí zapalovací svíčky, která z motoru nezmizí. Vznětové spalování benzínu lze totiž využít jen v určitých režimech motoru a tak bude svíčky stále zapotřebí. O plynulé přechody mezi fázemi zapalování svíčkou a zapalování směsi stlačením se postará moderní elektronika.

Dramatické snížení spotřeby
Princip vznětového spalování se používá především proto, aby motor dokázal využít chudou směs paliva se vzduchem, a tím snížit spotřebu. Skyactive-X má přinést, oproti Skyactive-G (stávající agregát) snížení spotřeby o 20-30%. Oproti motorům z roku 2008 dokonce až o 35-45%. Skyactive-X by tak měl být ještě úspornější, než současné diesely Skyactive-D!
První na trhu
Mazda si je naprosto jistá, že HCCI dostane do sériové výroby jako první! Firma do vývoje tohoto spalování v posledních letech opravdu hodně investovala a předběhla tak všechny své konkurenty.
Partnerství s Toyotou
Kvůli extrémnímu, především politickému, tlaku na snižování emisí, začala Mazda spolupracovat s jejím větším rivalem, Toyotou. Firmy založily společný podnik, kde budou v následujících letech vzájemně spolupracovat na vývoji elektromobilů a dalších moderních řešeních.
