Když Mazda urvala vítězství v Le Mans

23. června 1991 bude pro automobilku Mazda navždy památným dnem, protože tehdy porazila favorizované vozy od Mercedes-Benz i Jaguaru a stala se prvním asijským výrobcem automobilů, který vyhrál legendární a nejstarší vytrvalostní závod sportovních aut.

V závodě, který se poprvé konal v roce 1923, nejvíce dominovaly Porsche, Ferrari, Jaguar a v nové éře také Audi. Druhou asijskou značkou, která v tomto závodě zvítězila, se v roce 2018 stala Toyota a o rok později si to zopakovala.

Mazda 787B s Wankelem se postarala o překvapení

Mazda 787B se závodním číslem 55, v líbivé kombinaci oranžové a zelené barvy a nezaměnitelným zvukem čtyřrotorového motoru, se po dlouhé bitvě s Mercedesy a Jaguary poprvé ujala vedení po 21 hodinách. O tři hodiny později Johnny Herbert s Mazdou projel před 250 000 diváky přes cílovou čáru.

Zvuk Mazdy 787B, který připomíná spíše benzínový křovinořez, si můžete poslechnout zde:

Vítězství Mazdy v Le Mans vybojovala trojice pilotů

787B dokončila 362 kol (4 927 kilometrůl) při průměrné rychlosti 205 kilometrů za hodinu. V té době to bylo v Le Mans jediné vítězství s autem bez pístového motoru. Rotační motor v modelu 787B se jmenoval R26B a měl elektronické vstřikování a trojici zapalovacích svíček v každém rotoru. Výkon byl 700 koní při 9 000 ot / min, což bylo o něco méně než výkon strojů soupeřů. Ale ukázalo se, že Mazda 787B je spolehlivá, a navíc si neskutečně obratně počínala v zatáčkách. Za volantem se během 24hodinového závodu střídala trojice řidičů sestávající z Brita Johnyho Herberta, Němce Volkera Weidlera a Bertranda Gachota z Lucemburska.

Wankelův motor se ukázal jako spolehlivé řešení

Všem třem Mazdám se v závodě v roce 1991 – dvě z nich byly nové typy 787B a třetí byla 787 z předchozího roku – povedlo dojet do cíle. Celkově se umístily na první, šesté a osmé pozici. Po prohlídce po závodě inženýři společnosti Mazda zjistili, že motor R26B byl v tak dobrém stavu, že se prý klidně mohl vydat na další 24hodinový maraton.

Auto č. 55 bylo následujícího roku vyřazeno z provozu a odesláno do muzea Mazda v japonské Hirošimě, protože po změnách pravidel v roce 1992, které omezily zdvihový objem, prakticky došlo k anulování konkurenceschopnosti rotačního motoru.

Mazda 787B