MAZDA2 BIO KONCEPT – ZÁVOD O TECHNOLOGII, KTERÁ ZMĚNÍ SVĚT

 

Koncept Mazda2 Bio na biodieselový pohon funguje v zásadě jako „laboratoř na čtyřech kolech“ – zkoumá možnosti alternativních zdrojů energie, které Mazdě umožní dosáhnout v roce 2050 uhlíkové neutrality po celou dobu životnosti automobilů.

6.června 2022, 4:29. Nad dálnicí Fuji International Speedway svítá a čtyřiadvacetihodinový závod Super Taikyu Series Fuji, druhé kolo série ENEOS Super Taikyu Powered by Hankook, vstoupilo do druhé poloviny. Ve vzduchu se vznáší vůně kuchyňského oleje, na kterém si lidé vaří snídani. Nikdo nemá ani tušení, že v boxu číslo 27 používají mechanici týmu Mazda Spirit Racing ve svých závodních vozech právě použitý kuchyňský olej smíchaný s tuky z mikrořas.

Tentokrát Mazda závodí ve třídě ST-Q, určené výlučně pro speciální nehomologované vozy. Jde o příležitost, díky níž si výrobci mohou vyzkoušet experimentální modely. Mazda do závodu nasadila koncept Zekken 55 Mazda2 Bio, kompletně poháněný stoprocentní bionaftou vyrobenou z použitého kuchyňského oleje a tuky z mikrořas. Dnešní akce není jen zkouškou umění řidičů a týmu – může změnit budoucnost celé značky Mazda.

Světovým trendem číslo jedna jsou elektromobily poháněné akumulátory (BEV). Hlavním důvodem je evropská strategie Green Deal, podle níž mají země EU dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality. Přesto zůstává v platnosti řada otázek, které se s přechodem na čistě elektrický provoz pojí. Několik příkladů: Pochází elektřina pohánějící tyto vozy skutečně z ekologicky čistých zdrojů? Používají se při výrobě akumulátorů udržitelné a ekologické suroviny? A co mají dělat státy, v nichž pořád není dost elektřiny pro každého?

Mazda se všemi těmito otázkami poctivě zabývá, a řadou jiných rovněž. „Pracujeme souběžně na různých řešeních s různými pohonnými jednotkami, záleží na situaci v dané zemi či regionu,“ vysvětluje Akira Marumoto, prezident a generální ředitel Mazda Motor Corporation. Mazda tedy nabízí elektrický model MX-30 a neustále pracuje na vývoji pohonných jednotek a technologií tak, aby odpovídaly infrastrukturám po celém světě, ale zároveň hledá alternativní zdroje energie k ropným produktům.

Společnost Mazda je přesvědčená o pozitivním přínosu dekarbonizace automobilového provozu prostřednictvím ekopaliv z čistých energetických zdrojů – i těmi lze dosáhnout plné uhlíkové neutrality.  Jejich vývoj by měl hrát důležitou roli při přechodu na čistou mobilitu do roku 2050, protože významně přispívají ke snížení emisí CO2 a k uhlíkově neutrálnímu provozu nejen u nových elektrických vozů, ale zejména u těch stávajících. Žádná jiná technologie tohle nedokáže. Ekopaliva budou navíc plně kompatibilní se stávajícími běžnými palivy, lze je dohromady míchat v jakémkoli poměru. S růstem objemu výroby ekologická paliva ta stávající postupně nahradí, přechod bude plynulý.

Koncept Mazda2 Bio je jedním z několika různých řešení, na nichž automobilka pracuje souběžně. V roce 2018 se Mazda zapojila do hirošimského projektu konsorcia automobilek, akademiků i vládních činitelů s názvem Your Green Fuel. V rámci tohoto projektu uzavřela Mazda partnerství s japonskou firmou Euglena, která se chystá od roku 2025 masově vyrábět bionaftu nové generace na komerční bázi.

Euglena vyrábí bionaftu nové generace SUSTEO výhradně z japonských produktů, japonské průmyslové normy JIS ji oficiálně uznávají jako motorovou naftu. SUSTEO se vyrábí ze směsi použitého kuchyňského oleje a tuku z mikrořas. Jde o zásadní krok k uhlíkové neutralitě – označení „bio“ svědčí o tom, že se tato nafta vyrábí z biomasy, např. z rostlin a mikrořas. Během růstu absorbují CO2, což znamená, že se celkové množství CO2 v atmosféře při jejich spalování vyrovnává. Na rozdíl od konvenčních biopaliv vyráběných z kukuřice či podobných surovin navíc SUSTEO nezpůsobuje nedostatek potravin ani odlesňování. Další výhodou nové generace biopaliv je možnost jejich využití v současných vozech a v rámci současné infrastruktury.

V současné době funguje koncept Mazda2 Bio jako „pojízdná laboratoř“. Automobilka se rozhodla vyzkoušet nové palivo v tomto malém vozidle po úspěších, které jí v závodní sezóně 2021 přinesl standardní vznětový motor Skyactiv, s nímž jezdil soukromý tým. Pro sezónu 2023 nicméně Mazda vyvíjí nové závodní auto na bázi modelu Mazda3 s výkonnějším motorem.

Možná to tedy nebude trvat dlouho a vozy s biodieselovými motory Skyactiv-D budeme běžně potkávat na silnicích. Jde o odvážný krok, ovšem pro Mazdu zcela typický – odvaha k této značce patří odjakživa.

Zdroj: Mazda Motor CZ