Pokud hledáte duši značky Mazda, vždy nakonec dojdete k ikonickému kupé RX-7. První generace byla uvedena v roce 1978, tedy ve stejném roce, kdy se šokující punk rocková kapela Sex Pistols vydala na své poslední turné po USA. Mazda RX-7 měla se Sex Pistols společné to, že zcela ignorovala zavedené principy.
Jak funguje Wankelův motor?

Namísto toho, aby bylo nové dvoudveřové kupé poháněno jakýmkoli konvenčním motorem ve tvaru písmene V nebo s válci v řadě, rozhodla se Mazda, že nejvhodnějším a nejúčinnějším způsobem, jak dosáhnout agilního projevu, je Wankelův motor, nebo motor s rotujícím pístem, který byl patentován v roce 1957.
V podstatě jde o klasický čtyřtakt, s tím, že v těle motoru (válci) rotuje trojúhelníkový píst, jehož tři vrcholy jsou vždy v kontaktu se stěnou. To vytváří tři oddělené komory a v každé z nich probíhá jedna fáze čtyřtaktního cyklu. Za jednu otáčku pístu proběhnou tři pracovní cykly.
Mazda RX-7 měla být nejlepší lehký sportovní vůz
Nebylo to první auto s rotačním motorem, které Mazda vyrobila. To bylo Cosmo Sport, který se objevil o více než dekádu dříve. Avšak Mazda RX-7 byla navržena tak, aby byla ve své třídě nejlepší. Ve středu dění okolo vývoje rotačního motoru byl šéfvývojář Kenichi Yamamoto, který ztělesňoval filozofii Mazdy. Podstatou značky má být technická a designová inovace. O něco později působil jako prezident a poté předseda představenstva společnosti.
Vzorem byl Lotus Elan

Právě on byl jedním z důvodů, proč Mazda RX-7 dostala šanci a byla vyráběna ve třech generacích. Avšak hlavním důvodem, proč se po celém světě prodalo více než 800 000 vozů RX-7, bylo to, že šlo o skvěle ovladatelný vůz s vysokým výkonem. Vzhled navrhl Matasaburo Maeda, jehož syn Ikuo později navrhl nástupce RX-7, Mazdu RX-8 a nyní vede globální designerský tým společnosti Mazda. Matasaburo Madea se inspiroval britským dvojdveřovým kupé Lotus Elan, známým pro svůj dravý vzhled a živý projev.
Mazda RX-7 dostala jedinečný design

I když bylo RX-7 inspirováno britským designem Lotusu z roku 1967, první generace nese vlastní designovou DNA, která se pro nadcházející roky stane silným poznávacím znakem tohoto modelu. Dlouhá kapota, prohnuté zadní sklo a lehkost proporcí naznačují, že tento vůz je řidičsky přívětivý a zábavný.
Sportovní auto s perfektním vyvážením

Dvourotorový Wankelův motor byl namontován těsně za přední nápravou, což dalo RX-7 téměř dokonalé vyvážení hmotností na přední a zadní nápravě a nízké těžiště. Právě díky tomu má vůz svou pověstnou ovladatelnost. K perfektnímu vyvážení se připojil pohon zadních kol, manuální převodovka a kompaktní rozměry, takže to bylo skutečně řidičské auto. Test z roku 1978 v časopise Motor Trend popisoval vzhled vozu jako “oku lahodící hladké linie” a upozornil na velmi nízký koeficient odporu vzduchu (0,36), který se zvyšuje pouze, když se vyklopí přední světlomety – další charakteristický znak RX-7.
3 generace úspěchu a 800 000 prodaných vozů

V domovském Japonsku se malé sportovní kupé stalo okamžitým hitem, protože se přesně hodilo do úzkých uliček tamních měst. Ve světě si pak Mazda RX-7 získala renomé především při závodech, kdy dělala dlouhý nos na mnohem výkonnější stroje evropských a amerických značek. Odkaz Mazdy RX-7 je tak dvojí: japonská automobilka se před 40 lety přesvědčila, že dělat věci po svém se vyplatí. Druhým poučením pak je, že zábavné sportovní auto nemusí mít gigantický obsah motoru a dinosauří rozměry.
Přesvědčit vás o tom může jeden z následovníků RX-7, roadster MX-5, který máme v nabídce. Zde si můžete zamluvit testovací jízdu. Pokud vás oslovuje tvrdohlavá filozofie značky Mazda, ale potřebujete více místa, podívejte se na další modely značky Mazda, které máme v našem showroomu.