Revoluční motor Mazda SKYACTIV-X

X= Výkon, který vás od­liší od ostat­ních

Motor Skyactiv-X vše změní. Naši průkopničtí technici uspěli tam, kde ostatní selhali. Motor Skyactiv-X spaluje benzín účinněji díky naší technologii kompresního zapalování řízeného svíčkou (Spark Controlled Compression Ignition, SPCCI). Ta poskytuje vyšší výkon, ale současně vytváří nižší emise a využívá méně paliva než klasický zážehový motor, takže si jízdu užijete ještě více a bez jakýchkoliv kompromisů.

Jak to funguje

Motor Skyactiv-X využívá jedinečnou technologii kompresního zapalování řízeného svíčkou (Spark Controlled Compression Ignition, SPCCI) společnosti Mazda.

To ne­jlepší ze vznětových a záže­hových mo­torů v jed­nom

Skyactiv-X je výkonný, vysokootáčkový zážehový motor s nízkou spotřebou vznětového motoru. Je citlivý, úsporný a šetrnější k životnímu prostředí.

Co to je Skyactiv-X?

Skyactiv-X je náš revoluční nový zážehový motor, který poskytuje vyšší výkon a nízké emise. Jízda s ním je příjemnější a motor spotřebovává méně paliva.

Jak to funguje?

Motor Skyactiv-X se spoléhá na jedinečnou technologii kompresního zapalování řízeného svíčkou (SPCCI), kterou si společnost Mazda nechala patentovat. Mimořádně chudá směs paliva a vzduchu je stlačena na mimořádně vysoký tlak. Jiskra následně zapálí velmi malé, husté množství paliva, které zvýší teplotu a tlak ve válci, a tím se pod tlakem zapálí i zbývající palivo (jako u vznětového motoru). Palivo se spálí rychleji a důkladněji, takže následný výkon je vyšší a emise nižší než u tradičního motoru.

Jak může být úspornější a současně poskytovat vyšší výkon?

Odpověď se skrývá ve vzduchu. Normální zážehový motor míchá vzduch a benzín v poměru 14,7:1, ale motor Skyactiv využívá v režimu SPCCI neuvěřitelně chudou směs o poměru až 40:1. Více vzduchu, méně paliva odpovídá lepší úspornosti a vyššímu výkonu.

Musím nějak změnit svůj styl jízdy, abych těchto vlastností využil/a naplno?

Ne. Motor Skyactiv-X byl navržen pro provoz v reálném světě, ne pouze ve zkušební laboratoři. Většinou bude pracovat v režimu SPCCI pro zajištění maximální účinnosti, ale pokud budete potřebovat veškerý dostupný výkon, motor plynule přejde do režimu zapalování jiskrou a nabídne vám úžasný vysokootáčkový zážitek.

Je motor Skyactiv-X přeplňovaný?

Ne, ale obsahuje malý kompresor, který v režimu SPCCI pomáhá s tlakováním vzduchu v motoru. Neexistence přeplňování znamená, že nedochází k prodlevě, jen k intuitivnímu nárůstu výkonu až po červenou linku.


Co to je Mazda M Hybrid?

Jedná se o naši Mild Hybrid technologii. Ta využívá malý integrovaný startovací generátor (ISG), jenž zachytí energii z brzdění, která jinak zůstává nevyužita, a uloží ji pro účely napájení elektrických systémů vozu; snižuje tak zátěž motoru a šetří pohonné hmoty.

Jak to funguje?
 Když zpomalujete, integrovaný startovací generátor motoru vytváří elektřinu, která se ukládá do 24V akumulátoru. Tato elektřina se posléze využívá k mnoha účelům, včetně startování motoru a menší podpory při rozjezdu. Může rovněž napájet elektrické systémy vozu.
Budu muset řídit jinak?
 Vůbec ne, ale možná si všimnete, že je jízda plynulejší. Díky podpoře elektromotoru je snazší rozjezd z nulové rychlosti a pomoci se vám od motoru dostane i při řazení, které je tak mnohem plynulejší.
Budu muset akumulátor nějak dobíjet?

Ne. Akumulátor se dobíjí za jízdy – ale jen při zpomalování, takže nikdy neubírá výkon motoru.

Stojí to více?

Ne. Mazda M Hybrid je ve standardní výbavě všech modelů Mazda3 a and Mazda CX-30 se zážehovým motorem, včetně vozů s motory Skyactiv-X.


    

                                                                   


*Platí pro nový sedan Mazda3 osazený 16” koly a šestistupňovou manuální převodovkou. Referenční hodnoty jsou kombinované. Uvedené hodnoty jsou stanoveny podle NEDC v souladu s prováděcím nařízením Komise (EU) 1153/2017.