Jaké jsou výhody a nevýhody kabrioletů?

Jakmile přijde období hezkého počasí, každý řidič si rád stáhne okna, aby alespoň trochu cítil teplý vánek. Ti, kteří vlastní auto se stahovací střechou, mohou v tomto směru jít o krok dále. Pokud o koupi kabrioletu uvažujete, pravděpodobně se zaobíráte některými otázkami – například „Jsou kabriolety bezpečné?“ Vzhledem k tomu, že cena kabrioletů bývá vyšší, mají dost výhod, které by ospravedlňovaly větší pořizovací náklady? Následující informace o kabrioletech vám mohou pomoci rozhodnout, co je pro váš životní styl to pravé.  Přečtěte si výhodách a nevýhodách kabrioletů a získejte přehled o autech se stahovací střechou, která lze na českém trhu pořídit.

Výhody kabrioletů:

  • Bez střešních a dveřních rámů budete pravděpodobně lépe vidět okolo sebe. Díky tomu se vám bude lépe manévrovat a například parkování je mnohem snazší.
  • Všestrannost. Většina kabrioletů lze snadno přeměnit na kupé nebo sedan pouhým stisknutím tlačítka. Tato všestrannost vám umožní mít to nejlepší z obou světů – vítr ve vlasech, ale střechu nad hlavou, pokud se počasí náhle zhorší.
  • Většina majitelů kabrioletů miluje klasický, sportovní vzhled kabrioletů. Pokud jste nadšenec do toho stylu, „wow“ faktor kabrioletu vám hraje do karet.
  • Více místa pro vyšší lidi. Pro vysoké řidiče, kteří mají problémy s hledáním vozu, který by poskytoval dost prostoru pro hlavu, může být pohodlným řešením kabriolet.

Tip: ceny ojetých kabrioletů se v průběhu roku mění. Auta se stahovací střechou bývají nejdražší v létě, v zimě je naopak pořídíte výrazně levněji.

 

Nevýhody kabrioletů:

  • Otřesy podvozku. Bez pevné střechy ztrácí vůz podstatnou část svého konstrukčního podpůrného systému, což může vést k otřesům podvozku. Výztuž přidaná k podvozku kabrioletu ne vždy vyrovná ztrátu střechy, což vede k poněkud nepohodlné jízdě, obzvláště na nerovném povrchu.
  • Kabriolety bývají v průměru o desítky až stovky tisíc korun dražší než srovnatelné sedany nebo kupé. Nicméně pokud Vám to auto stojí za to pořízení, nemusí to být nutně nevýhoda.
  • Hlučnost. Dokonce i se zataženou střechou, obzvlášť pokud je plátěná, mívají kabriolety horší odhlučnění interiéru.
  • Prosakování. Střešní materiály se zlepšily, ale ne dost, aby zaručily, že voda zůstane venku. Ať už máte Hard Top nebo Soft Top, silný déšť a sníh může způsobit prosakování vody do interiéru.
  • Kompromis ohledně bezpečnosti. Je zřejmé, že je snazší proniknout do „plátěné střechy“ než do plechu z vyztuženého kovu. Pro zloděje mohou být kabriolety snadným cílem.
  • Rychlejší stárnutí interiéru. Vystavení pokožky horkému letnímu slunci si vybírá svou daň a totéž platí i pro kabiny kabrioletů. Sedadla, přístrojové desky a jiné povrchy se mohou časem poškodit a popraskat, i když správná údržba může proces zpomalit.

 

Mazda MX5 - Kabriolet

Kabriolety v Auto Jeremiášova

Ze značek, které můžete v našem showroomu najít, se vozem se stahovací střechou může v současnosti pochlubit pouze Mazda. Její MX-5, nebo také Miata, je jeden z nejoblíbenějších roadsterů všech dob a prakticky ve všech zemích, kde se prodává, se ve svém segmentu umisťuje mezi pěti nejprodávanějšími modely. V minulosti Mazda vyráběla se stahovací střechou také model RX-7, který ale znáte spíše ve verzi klasického kupé.

KIA se také kdysi chlubila kabrioletem

 

Jediný kabriolet v historii KIA - KIA Elan

Korejský výrobce KIA se v současné době zaměřuje spíše na elektrifikaci a auto se stahovací střechou v nabídce nemá. Nejzábavnějším modelem z jeho nabídky je tak KIA Stinger. V minulosti ovšem KIA kabriolet vyráběla, a ne jen tak ledajaký. KIA Elan z poloviny 90. let 20. století byla ztělesněním touhy Korejců po vlastní MX-5, o níž byla řeč v předchozím odstavci. Historie jejího vzniku je velmi zajímavá.

V roce 1989 začala britská automobilka Lotus vyrábět dvoumístný kabriolet Elan M100. Šlo o jediný model tohoto výrobce s pohonem předních kol. Prodeje ale nebyly takové, jak si Britové představovali, a tak na scénu vstupuje KIA, která kupuje práva na výrobu tohoto roadsteru. Výrobní linka se tak stehuje z britských ostrovů do Koreje a v roce 1996 vyjíždí z továrny první KIA Elan. Oproti Lotusu se dočkala několika změn, z nichž nejnápadnější jsou odlišná zadní světla. Další změna se projevila pod kapotou, kam Korejci umístili 1,8litrový motor vlastní výroby. Ten dokázal roadster dostat z nuly na stovku za slušných 7,4 sekundy a dovolil mu jet rychlostí až 220 km/h. KIA Elan, která se v Japonsku prodávala jako KIA Vigato, se vyráběla až do roku 1999 a vzniklo něco přes tisíc těchto vozů.

Mitsubishi nabízelo otevřené verze svých ostrých kupé

Mazda RX7 - v provedení kabriolet

S kabriolety od nejstaršího japonského výrobce automobilů, Mitsubishi, se v současné době v evropských showroomech nesetkáte, ale to neznamená, že v minulosti nebyly v nabídce. V roce 1989 se v Tokiu představilo elegantní kupé jménem 3000 GT, které v roce 1995 prošlo modernizací a právě tehdy vznikla otevřená verze 3000 GT Spyder.  Současně s modelem 3000 GT vzniklo v USA také kupé jménem Eclipse, které v několika generacích přicházelo také ve verzi s otevřenou střechou. Posledním z nich je Mitsubishi Eclipse ve verzi Spyder z roku 2012. Mimochodem, SUV Eclipse Cross, které máme v nabídce, je přímým potomkem tohoto modelu, o čemž svědčí jeho elegantní tvary ve stylu kupé.


Mazda MX-5 – předváděcí vozy v Auto Jeremiášova.

Třeba se časem dočkáme vozů s otevřenou střechou i ostatních dvou značek v naší nabídce. V současnosti si tak, pokud uvažujete o pořízení kabrioletu, můžete domluvit testovací jízdu s roadsterem Mazda MX-5.

Pokud ho již vlastníte, rádi Vám zajistíme servis nebo náhradní díly. A pokud Vás vůz s otevřenou střechou zaujal, ale hledáte spíše praktické auto, které využijete po celý rok a za každého počasí, nezapomeňte si prohlédnout ostatní vozy značek Mazda, KIA a Mitsubishi v naší nabídce.